Textual
Analysis of master´s level social and solidarity economy curricula in mexico
ISSNe: 2395-9177   |   ISSN: 0185-9439
PDF

Keywords

Teaching
Learning
Social and Solidarity Economy
Methodology

Categories

How to Cite

Olguin Andrade, S. D., & Rojas Herrera , M. E. . (2024). Analysis of master´s level social and solidarity economy curricula in mexico. Textual, (84), 1–35. https://doi.org/10.5154/r.textual/2024.84.01

Abstract

This paper presents the results of a qualitative research analysis of the master’s level Social and Solidarity Economy curricula at five Mexican universities, addressing epistemological and methodological aspects, challenges and perspectives.  

The study identified: recently created programs, an increased offering, their own epistemological construction process and innovative methodological initiatives in the practice of a democratic, supportive and dialogic education.

https://doi.org/10.5154/r.textual/2024.84.01
PDF

References

Ackoff, R. (1953). The design of social research. Chicago, University of Chicago Press Altschuler, B., & Muñoz, C. (2016). De la extensión a la formación y la incubación. El desarrollo de prácticas académico–territoriales en Economía Social y Solidaria en la Universidad Nacional de Quilmes. +E: Revista De Extensión Universitaria, 5(5), 128–135. https://doi.org/10.14409/extension.v5i5.5152

Apple, W. M. (1994). Educación y poder. 2ª ed.Editorial Paidós.

Chaves R., & Monzón, J. L. (2018). La economía social ante los paradigmas económicos emergentes: innovación social, economía colaborativa, economía circular, responsabilidad social empresarial, economía del bien común, empresa social y economía solidaria. CIRIEC-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 93, 5-50. DOI: 10.7203/CIRIEC-E.93.12901.

Coraggio, J. L. (2009). Presentación del dossier. Los caminos de la economía social y solidaria. Íconos - Revista de Ciencias Sociales, (33), 29–38. https://doi.org/10.17141/iconos.33.2009.314

Coraggio, J. L. (2015). La economía social y solidaria (ESS): niveles y alcances de acción de sus actores. El papel de las universidades. En Carlos Puig (coord.), Economía Social y Solidaria: conceptos, prácticas y políticas públicas (pp. 15-40), España: Universidad del País Vasco.

De la O Cordero, D., Fedorov Fedorov, A. N., Urra Urbieta, J. A., & Arzadun, P. (2019). Exploración sobre la oferta de los posgrados en Economía Social en los países hispanohablantes. Revista Educación, 43 (2),

–65. https://doi.org/10.15517/revedu. v43i2.30706

De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana / Año 16. Nº 54 (Julio-Septiembre, 2011). Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. CESA – FCES

– Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela, (pp. 17 – 39).

De Sousa Santos, B. (2019). Educación para otro mundo posible. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k2z

Freire, P. (1965). La Educación como práctica de la libertad. 34ª ed. Ed. Siglo XXI.

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. 3era. ed. Ed. Siglo XXI.

Giroux, H. (2008). Teoría y resistencia en educación. 7º. ed. Ed. Siglo XXI.

Gonzáles, M. (2011). Economía social para la vida. Desafíos a la educación. Revista Decisio (29), 3-9.

Hernández Arteaga, I., Pérez Muñoz, C., & Rua Castañeda, S. (2018). Intereses y perspectivas formativas en Economía Social y Solidaria de los estudiantes universitarios, CIRIEC- España, Revista de Economía Pública Social y Cooperativa, 94, 91-121. DOI: 10.7203/CIRIEC-E.94.12782.

Hernández Sampieri, C., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. (4ª ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V.

Hoinle, B., Flórez, J., & Rueda, R. (2020). Del capitalismo cognitivo a una apertura pluriepistémica. La economía solidaria y agroecología en la educación superior. En: C. Pérez y I. Hernández (eds.), Economía social y solidaria en la educación superior: un espacio para la innovación (tomo 2) (pp. 53-90). Editorial Universidad Cooperativa de Colombia DOI: https://dx. doi.org/10.16925/9789587602234

Inciarte, A., & Canquiz, L. (2001). Análisis de la Consistencia Interna del Currículo. Informe de Investigaciones, 15(1 y 2), 79-90.

Kemmis, S. (1988). El currículum más allá de la teoría de la reproducción. Ediciones Morata.

Melian Navarro, A., Campos i Climent, V., & Sanchis Palacio, J. R. (2017). La educación de posgrado en Economía Social en la universidad española ¿una asignatura pendiente? CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (89), 32-54.

Miller, D. C., (1977). Handbook of research design and social measurement. Nueva York: Longman. Tercera edición

Pastore, R. (2015). Las universidades públicas argentinas y la economía social y solidaria: Hacia una educación democrática y emancipadora. Revista +E: versión digital, (5), 20-31. Ediciones UNI.

Pastore, R., & Altschuler, B. (2015). Economía social y solidaria en clave de desarrollo socio-territorial en Argentina. Conceptos, políticas públicas y experiencias desde la universidad. Revista Eutopía Desarrollo Económico Territorial, 7, 109-128. DOI: 10.17141/eutopía.7.2015.1689

Plan de estudios MGEES-UI/Puebla, (2010). Perfil de ingreso y egreso. https://www.iberopuebla.mx/maestrias/gestion-empresas

Plan de estudios MGPDS-CIIDIR/Oaxaca, (2014). Perfil de ingreso y egreso. https://web.ciidiroaxaca.ipn.mx/mgpds/?q=perfil-ingresoy https://web.ciidiroaxaca.ipn. mx/mgpds/?q=perfil-egreso

Plan de estudios MES-UAGro, (2018). Perfil de ingreso y egreso. https://meconomiasocial.uagro.mx/index.php/ plan-de-estudios/perfil-ingreso y https://meconomiasocial.uagro.mx/index.php/ plan-de-estudios/perfil-egreso

Plan de estudios MCDESS-UI/CDMX, (2021). Perfil de ingreso y egreso. https://posgrados.ibero.mx/maestria/maestria-en-creacion-y-desarrollo-de-empresas-sociales-y-solidarias/

Plan de estudios MESS-UNICh, (2021). Perfil de ingreso y egreso. https://www.unich.edu. mx/plan-mess/

Pérez de Mendiguren, J. C., & Etxezarreta, E. (2015). Sobre el concepto de economía social y solidaria: aproximaciones desde Europa y América Latina. Revista de Economía Mundial, (40), 123-143.

Rojas Herrera, J. J., (2016). Reflexiones generales en torno al significado y alcances del reconocimiento constitucional de la existencia del sector social de la economía mexicana en el contexto del sector cooperativo. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 37 (146), 251-281. https://doi. org/10.24901/rehs.v37i146.14

Rojas Herrera, M. E. (2021). La Economía Social Solidaria: Semblanza de su enseñanza en las universidades mexicanas. Revista Idelcoop, No. 233, 174-200. ISSN Electrónico 2451-5418.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Sugeyli Donaji Olguin Andrade, María Elena Rojas Herrera