Textual
Women in science: A case study in public institutions in Mexico
ISSNe: 2395-9177   |   ISSN: 0185-9439
PDF

Keywords

Female researchers
science
gender gap
gender stereotypes
gender roles

Categories

How to Cite

Pérez Robles, K., Trujillo Ubaldo, E., Reynaud, A., & Navarro Hernández, M. del R. (2021). Women in science: A case study in public institutions in Mexico. Textual, (77), 239–259. https://doi.org/10.5154/r.textual.2020.76.15

Abstract

In the search for gender parity in science today, it is necessary to identify the social challenges faced by women in this field. The objective of this work is to characterize the social factors that limit women to consolidate a scientific career.


The methodology used for this research was designed under a multidisciplinary orientation from a qualitative approach. An interview guide was applied to 15 researchers and a questionnaire to 180 researchers from 10 public scientific and technological research institutions in Mexico; the selection of the sample corresponded to the non-probabilistic convenience sampling technique. The ethnographic method and descriptive statistical analysis of the elements recorded from the data collection were used.


It was found that the gender gap is marked by social factors related to stereotypes and gender roles linked to the personal and family spheres. It was concluded that private actions such as decision making and the lack of equity in family tasks in relation to their scientific work restrict the development and professional consolidation of women scientists, thus configuring a glass ceiling.

https://doi.org/10.5154/r.textual.2020.76.15
PDF

References

Arditti, R. (1982). “Feminism and Science”, en The Changing Experience of Women, The Open University.

Arredondo, F., Vázquez, J., & Velázquez, L. (2019). STEM y brecha de género en Latinoamérica. Revista de El Colegio de San Luis, 9(18), 137-158.

Botella C., Rueda, S., López-Iñesta, E., & Marzal, P. (2019). “Gender diversity in STEM disciplines: A multiple factor problem,” Entropy, 21(1).

Bozal, A. G. (2008). Mujeres y ciencia: Techos de cristal. ECCOS, Revista científica. 10(1) 213 – 236. jan/jun 2008. Sáo Paulo. Disponible en: https://www.academia.edu/27241755/Mujeres_y_ciencia_Techos_de_cristal consultado el 8 de octubre del 2020.

CONACYT. (2020). Padrón de investigadores del Sistema Nacional de Investigadores. Disponible en: http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt. Consultado el 16 de octubre de 2020. Consultado el 8 de octubre de 2020.

Cook, R. J., & Cusack S. (2009). Gender Stereotyping: Transnational Legal Perspectives. University of Pennsylvania. EE. UU. Disponible en: https://www.law.utoronto.ca/utfl_file/count/documents/reprohealth/estereotipos-degenero.pdf consultado el 4 de octubre del 2020.

Dasgupta, N., & Stout, J. G. (2014). Girls and women in science, technology, engineering, and mathematics: STEMing the tide and broadening participation in STEM careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1), 21-29.

Escribano López, P. (2010). Mujeres, en, por y para la ciencia. Dossiers Feministes, 14, 2010, 151-174. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/download/229295/311005

Fernández Rius, L. (2012). Investigación feminista. Epistemología, metodología y representaciones sociales. Ed. UNAM. México. https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/download/229295/311005

Kahn, S., & Ginther, D. (2017). Women and STEM. Working paper 23525. Cambridge: National Bureau of Economic Research.

Knaul, F., & Parker, S. (1996). Cuidado infantil y empleo femenino en México: evidencia descriptiva y consideraciones sobre las políticas. Estudios Demográficos y Urbanos, 11(33), 577-607. Disponible en: https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/981/974

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International journal of morphology, 35(1), 227-232.

Puertas Morato, F. (2015). El papel de la mujer en la ciencia y tecnología: Ed. Santillan. España. Disponible en: http://www.iessanfernando.com/wp-content/uploads/2017/03/Mujeres-en-ciencia-y-tecnolog%C3%ADa.pdf Consultado el 6 de octubre del 2020.

Rubin-Kurtzman, J. (1991). Los determinantes de la oferta de trabajo femenino en la ciudad de México, 1970. Estudios Demográficos y Urbanos, 6(3), 545-582.

Sáinz, M. (coordinadora). (2017). Se buscan ingenieras, físicas y tecnólogas. ¿Por qué no hay más mujeres STEM? Barcelona: Ariel.

Sánchez, A., Herrera, A., & Perrotini, I. (2015). La participación laboral femenina y el uso del tiempo en el cuidado del hogar en México. Contaduría y administración, 60(3), 651-662

Stoet, G., & Geary, D. (2018). The gender-equality paradox in science, technology, engineering, and mathematics education. Psychological Science, 29(4), 581-593.

Unidad de mujeres y ciencia. (2020). Género y ciencia frente al coronavirus. Ed. Ministerio de ciencia e innovación. España. https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMyC_GeneroyCienciafrentealCoronavirus.PDF

Wang, M. T, & Degol, J. L. (2017). Gender Gap in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): Current Knowledge, Implications for Practice, Policy, and Future Directions. Educ Psychol Rev. Mar;29(1). 119-140. doi: https://doi.org/10.1007/s10648-015-9355-x. Epub 2016 Jan 13. PMID: 28458499; PMCID:PMC5404748.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Karina Pérez Robles, Elizabeth Trujillo Ubaldo, Adriana Reynaud, María del Refugio Navarro Hernández