Textual
Educating for solidarity: The experience of the Union of Tosepan Titataniske Cooperatives
ISSNe: 2395-9177   |   ISSN: 0185-9439
PDF

Keywords

Cooperative
educational model
learning
education
educational cooperation

How to Cite

Rojas Herrera, M. E., & Méndez Rojas, D. A. (2020). Educating for solidarity: The experience of the Union of Tosepan Titataniske Cooperatives. Textual, (76), 45–73. https://doi.org/10.5154/r.textual.2020.76.02

Abstract

The article shows the results of a research that reviews the trajectory of the Union of Tosepan Titataniske Cooperatives -Puebla, Mexico- focusing on the analysis of the Tosepan Educational Model. Which is distinguished for putting the needs of its members as cooperativists and indigenous Nahuas and Totonac people at the center of the educational work. The scope of this experience is significant because it promotes solidarity values, strengthens the identity and problem solving in the community. This has ensured the consolidation and development of its organization by linking two essential aspects: the adherence to the cooperative philosophy and the rescue of its indigenous culture. Recovering the Tosepan experience contributes to the understanding and promotion of the cooperative movement.

https://doi.org/10.5154/r.textual.2020.76.02
PDF

References

Alfonso, P., & Díaz, T. (2003). La educación: Factor de desarrollo para el cooperativismo. La Habana: s. e.

Alirio, A., Africano, B., Febres-Cordero, M., & Carrillo, T. (2016). “Una aproximación a las pedagogías alternativas”. Educere, 20 (66): 237-247.

Bartra, A., Cobo, A., & Paz, L. (2004). Tosepan Titataniske. Abriendo horizontes. 27 años de historia. México: Ed. Circo Maya-Sociedad Cooperativa Agropecuaria Regional Tosepan Titataniske.

Benton, A. (2017). “Paisaje lingüístico en Tosepan Kalnemachtiloyan: “Lecturas” sobre educación intercultural y revitalización”. Ponencia presentada en XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. Congreso llevado a cabo en San Luis Potosí, México.

Camahaji, A. (2019). “Atención integral a la primera infancia, esencial para atacar la pobreza rural en las comunidades indígenas. Referente empírico de la Cooperativa Tosepan Titataniske”. Artículos y ensayos de sociología rural, 14 (27): 34-60.

Cooperativa Tosepan Titataniske (2004). “Proyectos y estructura de la Cooperativa Tosepan Titataniske”. Revista Vinculando, Recuperado de: http://vinculando.org/documentos/cuetzalan/proyectos_estructura_cooperativa_tosepan.html

Da Costa, M. (2015). Tosepan Kalnemachtiloyan: Tomaseualkopa Uan In Tosepan Ipipiluan (La escuela de todos: Nuestra manera indígena y los infantes de Tosepan). (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma Metropolitana- Unidad Xochimilco. México.

Eguía, F. (2002). ABC de la Cooperación. México: Ed. Caja Popular Mexicana.

González, A. (2017). “La comunidad Maseual en la Tosepan y la revitalización de las lenguas originarias; el proyecto de la Maseualpedia”. La Jornada del campo. Recuperado de: https://www.jornada.com.mx/2017/04/15/cam-proyecto.html

González, A. (2020). Kaltaixpetaniloyan casa donde se abre el espíritu. Soñando el despertar del pueblo masewal. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, México.

González, S. (2019). “Discursos y prácticas del ejercicio del Yeknemilis (Buen vivir) en la Unión de Cooperativas Tosepan, Sierra Norte de Puebla, México”. En Marañon, B., Economías alternativas y buenos vivires. El debate. México: Instituto de Investigaciones Económicas UNAM – CLACSO: 235-255.

Green Peace (2011). “Tosepan Titataniske, ejemplo de manejo forestal que cuida el bosque”. Recuperado de: http://www.greenpeace.org/mexico/es/Noticias/2011/Agosto/Tosepan-Titataniske-ejemplo-de-manejoforestal-que-cuida-el-bosque/

Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill – Interamericana Editores.

Johnson, D., Johnson R., & Johnson, E. (1999). Los nuevos círculos del aprendizaje: la cooperación en el aula y la escuela. Argentina: Aique Grupo Editor.

Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos. Argentina: Aique Grupo Editor S. A.

Martin, A. (2005). ¿La cooperativa es también una escuela humanista? Reflexiones sobre cooperativismo. México: Escuela de Cooperativismo-Universidad Autónoma de Querétaro.

Mota, J. (2008). “Hay que fortalecer el cooperativismo en los jóvenes: Tosepan Titataniske”. La Jornada de Oriente, Recuperado de: https://www.lajornadadeoriente.com.mx/2008/07/14/puebla/pue102.php

Pujolás, M. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. España: Eumo- Octaedro.

Rappo, S. (2007). “La Sociedad Cooperativa Agropecuaria Regional Tosepan Titataniske cumple 30 años”. La Jornada de Oriente, Recuperado de: http://www.lajornadadeoriente.com.mx/2007/06/08/puebla/pue511.php

Rojas J., Jiménez, L., & Sánchez, C. (2008). “Contribución de la Cooperativa Tosepan Titataniske al desarrollo humano de sus socios”. Unircoop. 6 (1): 144-168.

Rojas, M. (2013). La educación cooperativa en México: Situación actual y perspectivas. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma Chapingo. México.

Sandía Digital (2020). “La energía de los pueblos”. [Documental]. México: La Sandía Digital, Rosa Luxemburg Stiftung.

Secretaría de Bienestar (2019). “Necesario otro modelo educativo que surja de la colectividad: María Luisa Albores González”. Recuperado de: https://www.gob.mx/bienestar/prensa/necesario-otro-modelo-educativo-que-surja-de-la-colectividad-maria-luisa-albores-gonzalez

Secretaría de Desarrollo Social. (2009). “Tosepan Titataniske. Historia de Éxito-Puebla”. México: Dirección de Opciones Productivas.

Torrego, J., & Negro, A. (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas: fundamentos y recursos para su implantación. España: Alianza.). [Archivo de Video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=rggvoANjKm0

Tosepan Titataniske. “Tosepan Kalnemachtiloyan”. (2011). [Archivo de Video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=4VWBwtJUhaA

Zárate, J., & Baltazar, S. (2011). “Organizaciones y ciudadanía local en dos regiones indígenas de México”. Desacatos, 36: 113-130.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 María Elena Rojas Herrera, Diana Alejandra Méndez Rojas