Abstract
The lamb barbacoa is a gastronomic product that stands out as the main form of consumption of sheep meat in Mexico. It is a traditional food of Texcoco and surrounding regions, which nowadays shows a decrease in consumption, this prompted to study the demands of the current consumer. The results indicate that only a small part of the population shows increases in their consumption. And the group that, on the contrary, has opted to reduce it has done so, mainly due to health reasons. The price is a variable of less importance in determining volumes or characteristics of consumption.
References
AgroDer. (2010). AgroDer S. Obtenido de Mercado de Productos Carnicos Ovinos.: http://www.agroder.com/Documentos/Publicaciones/Estudio_de_Mercado_de_Carne_Ovina-AgroDer_2010.pdf
Appleyard, D., & Fieldt, A. (2003). Economía Internacional. McGraw-Hill Interamericana. Colombia.
Bennett, P. (1998). Dictionary of Marketing Terms. Chicago: American Marketing Association.
Caldentey, P., & Gómez, A. (1996). Productos típicos, territorio y competitividad. Agricultura y Sociedad, 57-82.
Enright, M., Francés, A., & Scott, E. (1994). Venezuela, el reto de la competitividad. Ediciones IESA. Caracas, Venezuela.
Fritscher, M. (2002). Globalización y alimentos: tendencias y contratendencias. Política y Cultura (18), 61- 82.
Haney, E., & Almás, R. (1991). Lessons on European integration: watching agricultural policies from the fringe (Vol. XXI). Sociologia Ruralis.
Hobsbawm, E. (1997). La era de la revolución 1789-1848. Biblioteca E.J. Hobsbawm de Historia Contemporánea. Buenos Aires.
Iberovinos. (16 de Julio de 2017). La producción ovina en México. Obtenido de http://iberovinos.com/iberovinos/images/stories/cyted/Archivos-Sanidad/La-produccionovina-en-Mexico/La-produccion-ovina-en-Mexico.pdf
INEGI. (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (30 de Junio de 2017). Obtenido de Indice de precios: http://www3.inegi.org.mx/sistemas/inp/preciospromedio/
Ivancevich, J., & Lorenzi, P. (1997). Gestión de calidad y competitividad. 2da. Edición. McGraw-Hill. España.
Kinnear, T., & Taylor, J. (1998). Investigacion de Mercados. México: Mc Graw Hill.
Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados (5h ed., pp. 2-33). Pearson.
Martínez, S., Aguirre, J., Gómez, A., Ruíz, M., Lemus, C.,…, Ramírez, M. (2010, Diciembre 12). Tecnologías para mejorar la producción ovina en México. Revista Fuente, Año 2(5), 41-51.
Moreno, E., (2013). Texcoco en lo sociourbano y económico. Quivera, Volumen 15, pp. 63-92.
Periódico am. (28 de 07 de 2014). Periódico am. Obtenido de https://www.am.com.mx/l/mexico/baja-el-consumode-la-barbacoa-129481.html
Porter, M. (1996). What is Strategy? (Vols. NovemberDecember). Harvard Business Review.
Porter, M. (2002). Ventaja Competitiva. México: Grupo Patria Cultural.
SIAP. (Servicio de Información Agroalimentaria y Pesquera) (2017, 3 de octubre). SIAP. Obtenido de http://infosiap.siap.gob.mx/repoAvance_siap_gb/pecResumen.jsp
SIPROVER. (Sistema Producto Especie Ovinos Veracruzano) (2016, 26 de noviembre). Obtenido de http://www.siprover.com.mx/informacion.html
UNO. (Union Nacional de Ovinocultores) (2017, 16 de Junio). Obtenido de Organismo de la Unidad Nacional de Ovinocultores: http://spo.uno.org.mx/tecnologias-paraovinocultores/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Revista de Geografía Agrícola