Textual
Poor people, but with cultural wealth. Social representations of students about multiculturalism at the Universidad Autónoma Chapingo
ISSNe: 2395-9177   |   ISSN: 0185-9439
PDF

Keywords

Common sense
cultural diversity
native people
students
higher education

Categories

How to Cite

García Hernández, F., Chávez Arellano, M. E., & Suárez Ortega, M. (2021). Poor people, but with cultural wealth. Social representations of students about multiculturalism at the Universidad Autónoma Chapingo. Textual, (77), 409–437. https://doi.org/10.5154/r.textual.2021.77.14

Abstract

This document presents partial results of a research carried out at the Universidad Autónoma Chapingo about social representations that students have on multiculturalism and indigenous people in order to revel attitudes of inclusionexclusion about this topic in the everyday environment. We selected this educational institution because it is characterized by the great number of indigenous students enrolled to high school and higher education at a national level (around 28 %). The UACh has inclusion criteria and official speech of respect for cultural diversity, however, this study shows the ambivalent stance of students: on one side, the multiculturalism represents cultural wealth; and on the other side, the indigenous fact is associated to poverty, marginalization and inequality

https://doi.org/10.5154/r.textual.2021.77.14
PDF

References

Abric, J. 2004. Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Aguayo, H. 2011. “El indígena”. Pp. 107-146 en Aceptación, Estigma y Discriminación, 1era ed. Madrid: Díaz Santos.

Castellanos G. A. 1991 “Racismo e identidad étnica” Alteridades 1-2- Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, México, pp. 44-52

Chávez, M. E. 2007. “Estrategias de permanencia de los estudiantes indígenas en la Universidad Autónoma Chapingo.” Acta Académica 1-22. Consulta 23 de abril del 2018 http://cdsa.aacademica.org/000-066/528.pdf

Chávez, M. E. 2008. “Ser indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas?”. Revista de la educación superior 37: 31-55. Consulta 03 de junio de 2017 (http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602008000400003&lng=es&tlng=es)

Cuevas, Y. (2016). Recomendaciones para el estudio de representaciones sociales en investigación educativa. Revista Cultura y representaciones sociales. 11(21), 109-140.

Dietz, G. 2012. Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. Una aproximación antropológica, México: FCE.

Dietz, G. y Mateos Cortés, L. S. 2011. Interculturalidad y educación intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos, México: SEP.

Estrach Mira, Nuria (2001) “La máscara del multiculturalismo” en Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. No. 94 (104) 1 agosto 2001. Consulta en http://www.ub.edu/geocrit/sn-94-104.htm

(DOI: http://dx.doi.org/10.1344/sn2001.5.429)

González López, Antonio y María Paz Ramírez López 2016. “La sensibilidad intercultural en relación con las actitudes de aculturación y prejuicio en inmigrantes y sociedades de acogida. Un estudio de caso”, Revista Internacional de Sociología 74: 1-10. Consulta 26 de agosto del 2018 (DOI http://dx.doi.org/10.3989/ris.2016.74.2.034)

Gutiérrez, Silvia y J. M. Piña (2008) Representaciones sociales: teoría y método. En Arbesú, M. I.; Gutiérrez, S. y Piña, J. M. (Coord.). Educación Superior Representaciones sociales (pp. 13-48). México: Gernika.

Jodelet, D. 1984. “La representación social: fenómeno, concepto y teoría”. Pp. 469-494 en Psicología social II. España: Paidós.

Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza. (13,2).

Méndez, A., 2015. Representaciones sociales en ámbitos educativos, México: Red Durango.

Mireles, O., 2017. Representaciones sociales: emociones, significados y prácticas en la educación superior. México: IISUE-UNAM.

Moscovici, S., 1979. El psicoanálisis, su imagen y su público. Argentina: ANESA-HUEMUL.

Moscovici, S., 1985. Psicología Social, II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. España: Paidós.

Olivé, L. (1999). Multiculturalismo y pluralismo. México: UNAM-PAIDÓS.

Olivé, L. (2004). Interculturalismo y justicia social. México: UNAM. https://doi.org/10.2307/j.ctv1xxvts

Pulido, R. M., 2005. Sobre el significado y los usos de los conceptos de interculturalidad y multiculturalidad, en Fernández, G. y Molina, J. G. (coords.). Multiculturalidad y educación. Madrid: Alianza Editorial, 19-35.

Raesfeld, L. y Cuevas, J. G. (2008). Los estudiantes indígenas en la universidad, de la invisibilidad a la luz: un acercamiento a los estudiantes de la licenciatura en ciencias de la educación de la Universidad Autónoma de Hidalgo. Cuadernos Interculturales. 6(10), 111-124.

Schmelkes, S., 2013. Educación para un México Intercultural. Sinéctica, (40) 01-12

Segura, M. (2013). No soy de aquí, no soy de allá: jóvenes estudiantes indígenas en la Universidad Autónoma Chapingo. Formación y calidad educativa, [online] 1(3), 59-72. http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/15

Segura, M. y Chávez, M. E., 2016. Cumplir un sueño. Percepciones y expectativas sobre los estudios profesionales entre estudiantes indígenas en la Universidad Autónoma Chapingo. Revista Mexicana de Investigación Educativa (21) 71, 1021-1041. Consultado en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5870215. Recuperado 23 de abril del 2018.

Stake, R. (2010). Qualitative Research. Studyng how things work. New York: The Guildford Press.

Tubino, F., 2012. La incorporación de estudiantes originarios en la vida universitaria, en Ruiz, V. y Lara, G. Experiencias y resultados de programas de acción afirmativa con estudiantes indígenas de educación superior en México, Perú, Colombia y Brasil. México: ANUIES.

UNESCO (2017) http://www.unesco.org/new/es/culture/themes/cultural-diversity/cultural-expressions/programmes/global-alliance-for-cultural-diversity/resource-centre/tools/glossary/

Universidad Autónoma Chapingo (2018). Anuarios estadísticos.

Villoro, L. (1996). Los grandes momentos del indigenismo en México. 3era ed. México: FCE.

Velázquez, Teresa (2001) “La sociedad multicultural y la construcción de la imagen del otro”, Jornadas de comunicación de la Cátedra UNESCO, Universidad de Barcelona, en: http://www.portalcomunicacion.com/catunesco/download/TEREVEL.PDF

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Fabiola García Hernández, María Eugenia Chávez Arellano, Magdalena Suárez Ortega