Current Topics in Agronomic Science
Social, production and economic characterization of dried green pepper production in the micro-region of El Oro, Durango, Mexico
ISSNe: 2954-4440
PDF
PDF - Spanish

Keywords

Family farming
social network analysis
dried green pepper
Durango
alternative markets

How to Cite

Chavez-Barraza, J. L., Martínez-González, E. G., Aguilar-Ávila, J., Aguilar-Gallegos, N., & Sagarnaga-Villegas, L. M. (2022). Social, production and economic characterization of dried green pepper production in the micro-region of El Oro, Durango, Mexico. Current Topics in Agronomic Science, 1(1), 37–46. https://doi.org/10.5154/r.ctasci.2021.08.03a

Abstract

This paper aims to analyze the production, transformation, and commercialization system of dried green chili in the microregion of El Oro, Durango, identifying its problematic and complex cause. To achieve this, information from 30 producers, 16 consumers and 10 traders were collected. It was analyzed with descriptive statistics, social network analysis and the problem tree approach. Our results indicate that the production system has three main links: i) primary production is yielded by a familiar farm system where the participation of unpaid labor is high; ii) transformation, which consists of roasting and drying; the average yield was of 130 kg/year; iii) marketing, which was characterized by not being the main source of income for families. The central problem related to sales is that producers are not taking advantage of the potential to increase sales in alternative markets, observing effects such as low productivity and unsatisfied demand. However, due to the sample size, the results obtained are only exploratory. It is concluded that there is a need for management innovations that allow for creating functional organizations for producers, which generate competitive advantages for accessing new markets.

https://doi.org/10.5154/r.ctasci.2021.08.03a
PDF
PDF - Spanish

References

Aguilar-Ávila, J., Martínez-González, E. G., Aguilar-Gallegos, N., & Altamirano-Cárdenas, J. R. (2020). Análisis de procesos de innovación en el sector agroalimentario y rural. Serie: metodologías y herramientas para la investigación, Volumen 8. Centro de Investigaciones Económicas, Sociales y Tecnológicas de la Agroindustria y la Agricultura Mundial (CIESTAAM). Universidad Autónoma Chapingo (UACh).

Aguilar-Gallegos, N., Martínez-González, E. G., & AguilarÁvila, J. (2017). Análisis de redes sociales: Conceptos clave y cálculo de indicadores. Serie metodologías y herramientas para la investigación, Volumen 5. Centro de Investigaciones Económicas, Sociales y Tecnológicas de la Agroindustria y la Agricultura Mundial (CIESTAAM). Universidad Autónoma Chapingo (UACh).

Aguilar-Gallegos, N., Olvera-Martínez, J. A., Martínez González, E. G., Aguilar-Ávila, J., Muñoz-Rodríguez, M., & Santoyo-Cortés, H. (2017). La intervención en red para catalizar la innovación agrícola. Revista Hispana Para El Análisis de Redes Sociales, 28(1), 9–31. https://doi.org/10.5565/rev/redes.653

Aguilar, G. N., Muñoz, R. M., Santoyo, C. V. H., & Aguilar, A. J. (2013). Influencia del perfil de los productores en la adopción de innovaciones en tres cultivos tropicales. Teuken Bidikay, 4, 207-228.

Aguirregoitia Martínez, A., & Fernández Poyatos, M. D. (2017). La gastronomía como recurso turístico en la provincia de Alicante. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(3), 25-48.

Aldunate, E., & Córdoba, J. (2011). Formulación de programas con la metodología de marco lógico. In CEPAL-Serie Manuales (Vol. 68, Issue 68). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Bravo Lozano, Á. G., Galindo González, G., & Amador Ramírez, M. D. (2006). Tecnología de producción de chile seco. Instituto Nacional de Investigaciones Forestales, Agrícolas y Pecuarias (INIFAP).

Esquivel, L. (2007). Picante rentabilidad. https://www.entrepreneur.com

Hernández Rojas, R. D., & Dancausa Millan, M. G. (2018). Turismo gastronómico. La gastronomía tradicional de Córdoba (España). Estudios y Perspectivas en Turismo, 27, 413-430.

INEGI. (2020). México en cifras. México.

Lane, C. (2019). Reverse cultural globalization: The case of haute cuisine in one global city. Poetics, 101350. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2019.02.001

López-Guzmán Guzmán, T. J., & Sánchez Cañizares, S. M. (2008). La creación de productos turísticos utilizando rutas enológicas. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 6 (2), 159-171.

Mancera Valencia, F. J. (2016). El trigo y la tortilla de harina: su diversificación y presencia en el septentrión mexicano. In M. del R. Jáquez Rosas (ED.), Patrimonio gastronómico de Chihuahua (pp. 15-35). Instituto Chihuahuense de la Cultura.

Martínez González, E. G., Muñoz Rodríguez, M., García Muñiz, J. G., Santoyo Cortés, V. H., Altamirano Cárdenas, J. R., & Romero Márquez, C. (2011). El fomento de la ovinocultura vamiliar en México mediante subsidios en activos: lecciones aprendidas. Agronomía Mesoamericana, 22(2), 367-377.

Mendoza Orozco, M. E., Morales Flores, F. J., & Méndez Gallegos, S. D. J. (2019). Tipología de productores de nopal tunero en Pinos, Zacatecas. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 22, 77-88. https://doi.org/10.29312/remexca.v0i22.1860

Muñoz Rodríguez, M., Rendón Medel, R., Aguilar Ávila, J., García Muñiz, J. G., & Altamirano Cárdenas, J. R. (2004). Redes de innovación. Un acercamiento a su identificación, análisis y gestión para el desarrollo rural. In Fundación PRODUCE Michoacán, A. C./ Universidad Autónoma Chapingo. Fundación Produce Michoacán y Universidad Autónoma Chapingo.

Ortegón, E., Pacheco, J. F., & Prieto, (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. In CEPAL Serie manuales (Vol. 42). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Pacheco Almaraz, Palacios Rangel, M. I., Cervantes Escoto, F., Ocampo Ledesma, J., & Aguilar Ávila, J. (2019). La asociación cooperativa como factor de sostenibilidad del sistema cafetalero en comunidades marginadas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos. https://doi.org/10.5209/REVE.63563

Pérez Carrasco, L. J., Tornero Campante, M. A., Escobedo Garrido, J. S., & Sandoval Castro, E. (2017). El chile poblano criollo en la cultura alimentaria del Alto Atoyac. Estudios Sociales, 27(49), 47-66.

Rodríguez Licea, G. (2019). Escolaridad y experiencia laboral en la diferencia salarial del mercado laboral en el sector agropecuario mexicano. Revista Internacional de Estudios Sobre Sistemas Educativos, 2(9), 395-416.

SIAP. (2019). Cierre de la producción agrícola. Anuario Estadístico de La Producción Agrícola.

Sinclair, J., & Carr, B. (2018). Making a market for Mexican food in Australia. Jounal of Historical Research in Marketing, 10(2), 175-180. https://doi.org/10.1108/JHRM07-2017-0042

Spence, C. (2018). Why is piquant/spicy food so popular? International Journal of Gastronomy and Food Science, 12, 16-21. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2018.04.002
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Current Topics in Agronomic Science