Revista Chapingo Serie Agricultura Tropical
Description of a New Isolated River Channel Wetland in Colombia
ISSNe: 2954-3886
PDF

Keywords

Convention on biodiversity
environmental education
wetlands
ecological integrity

Categories

How to Cite

Gonzalez Escobar, L. A. (2025). Description of a New Isolated River Channel Wetland in Colombia. Revista Chapingo Serie Agricultura Tropical, 5, e202408. https://doi.org/10.5154/r.rchsat.2024.05.08

Abstract

Isolated River Channel Wetlands represent critical ecosystems for biodiversity and the provision of environmental services, yet their conservation is increasingly threatened by different productive activities. This study aims to assess the impact of such activities on a newly identified wetland in Colombia, with the objective of promoting its conservation and sustainable use. Additionally, it seeks to support the goals of environmental education in fostering an understanding of biodiversity loss in these ecosystems and encouraging the adoption of sustainable practices. The methodological approach is grounded in General Systems Theory, addressing the issue from an environmental sciences perspective. Through data collection, direct observation of the ecosystem, and analysis of the sustainable management efforts led by environmental authorities, specific indicators tailored to the wetland’s context are applied to evaluate its ecological condition and degree of degradation. The results highlight a comprehensive systematic review of the topic, an inventory of species, and the identification of productive activities that have altered the wetland’s ecological dynamics, negatively impacting its biodiversity and self-regulatory capacity. However, opportunities for implementing restoration and sustainable management strategies—supported by sound public policy—were also identified.

In conclusion, the research underscores the need to strengthen environmental education and conservation strategies within these ecosystems, promoting actions that balance productive development with biodiversity protection and the long-term sustainability of the wetland.

 

https://doi.org/10.5154/r.rchsat.2024.05.08
PDF

References

Asociaciones de corporaciones autónomas regionales (ASOCAR) & Corporación autónoma regional del Valle del Cauca (CVC) (2015). Inventario de humedales lénticos del corredor del río Cauca. Departamentos del Cauca y Valle del Cauca. Editorial CVC.

Berkes, F., & Seixas, C. (2005). Building resilience in Lagoon Social-ecological systems: A local-level perspective. Ecosystems, (8), 967-074.

Brañes, R. (2000). El acceso a la justicia ambiental en América Latina. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente.

Burel, F. & Baudry, J. (2001). Ecologie du paysage: Concepts, méthodes et applications. Éditions Tec & Doc-Lavoisier.

Calvente, A. (2007). Resiliencia: un concepto clave para la sustentabilidad. Universidad Abierta Interamericana.

Corporación autónoma regional del valle del cauca. (CVC). (2009). Humedales del valle geográfico del río Cauca: Génesis, biodiversidad y conservación. Publicación de la subdirección de patrimonio ambiental, Grupo de hidrobiología. Editorial CVC.

Corporación autónoma regional del valle del cauca (CVC) (2002).

Laguna y madrevieja del departamento del valle del cauca. Publicación de la subdirección de patrimonio ambiental, Grupo de hidrobiología. Editorial CVC.

De Groot, M., Wilson, R., & Boumans, R. (2002). A typology for the description, classification, and valuation of ecosystem functions, goods, and services. Ecological Economics, 41(3), 393-408.

Einstein, A. (1926). The Cause of the Formation of Meanders in the Courses of Rivers and of the So-Called Baer’s Law. Historia de las Ciencias de la Tierra, 7 (1), 45-45.

Folke, C. (2003). Social-ecological resilience and behavioural responses. In A. Biel, B. Hansson, & M. Mårtensson (Eds.), Individual and Structural Determinants of Environmental Practice (pp. 226-287). Ashgate Publishers.

Leopold A. (1949). A Sand County Almanac, and Sketches Here and There. Universidad de Wisconsin.

González, L., & Marmolejo L., (2024). Asuntos aplicados a la COP-16 Cali, para una ciudad educadora: El pensamiento y el derecho natural en los ecosistemas ecuatoriales. Universidad Centro panamericano de Estudios Superiores de México. Fundación Red Iberoamericana de Educación. Edición e Impresión POEMIA, su casa editorial. ISBN: 978- 628-01-3789-6

García, H. (2016). Modelo estructural de factores críticos de éxito para la gestión de proyectos industriales. Tesis doctoral en ciencias en ingeniería industrial. Instituto tecnológico de ciudad Juárez. México.

González, L., Marmolejo, L., López, G., & Hernández, W. (2023). Madrevieja La Negra Orejona valle geográfico del río Cauca. Descripción ecológica y testimonio de existencia. Una propuesta didáctica. Edición e Impresión POEMIA, su casa editorial.

González, L. (2019). Experiencia educativa aplicando las ciencias ambientales a la comprensión de la problemática de cuatro madreviejas en el Valle del Cauca, Colombia (2012- 2017). Tesis doctoral. Universidad del Valle.

González, L., & Cantera, J. (2019). La problemática ambiental de los humedales tipo cauce aislado de río fortalece el aprendizaje desde las ciencias ambientales. Revista de Gestión Ambiental (Valdivia), (37), 35-59.

González, L., Marmolejo, L., González, A., Cornejo, M., & López, (2018). La Ruta del Garzón Azul y observaciones en el Complejo Ramsar Sonso-Chircal y Humedales Tipo HTCAR Valle del Cauca. Edit. Poemia su Casa Editorial.

González, L., Ramírez, W., Benítez, A., & Moreno, J. (2014). Estudio de los humedales tipo Cauce aislado del Río Cauca Jamundí, Colombia. Poemia su casa editorial.

Hilty, J., Lidicker, W., & Merenlender, A. (2006). Corridor ecology: The Science and Practice of Linking Landscapes for Biodiversity Conservation. Island Press.

Martínez Alier, J. (2020). Un movimiento global por la justicia ambiental: Mapeo de los conflictos de distribución ecológica. Disjuntiva. Crítica De Les Ciències Socials, 1 (2), 83-128.

Marull, J. (2005). Metodologías paramétricas para la evaluación ambiental estratégica. Revista científica y técnica de Ecología y medio ambiente, 14 (2), 97-108.

Medina Y., & Miranda, R. (2021). El Programa de Restauración Ambiental Comunitaria: una estrategia de educación ambiental para conservar la biodiversidad. Libro Educación ambiental y estudios biológicos. Aportes e investigaciones en tiempos de pandemia. Universidad Autónoma Chapingo. https://omp.siea.org.mx/omp/index.php/omp/catalog/view/7/151/219

Millennium Ecosystem Assessment (MEA). (2005). Ecosystems and human well-being: Wetlands and water. Synthesis. Island Press.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (MADS). (2012). Política nacional para la gestión integral de la biodiversidad y sus servicios ecosistémicos: Estrategia para su conservación y uso sostenible. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible.

Ministerio del Medio Ambiente (MMA). (2002). Política nacional humedales interiores de Colombia: Estrategia para su conservación y uso sostenible. Ministerio del Medio Ambiente.

Ostrom, E. (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. CambriUNESCOdge University Press.

Putnam, R. (1993). Making democracy work: civic traditions in modern Italy, Princeton. University Press.

Raimondo, A. (2007). Necesidades de la Educación Ambiental para el abordaje de problemáticas en un espacio de complejidad ambiental: Parque Isla Jordán, Río Negro. Estudios pedagógicos (Valdivia), 33 (1), 101-118.

Ramsar. (2016). Wetland Ecosystem Services an introduction. An Introduction to the Convention on Wetlands. Ramsar Convention Secretariat, Gland, Switzerland. Ramsar hand book.

Rendón-Cazales, V., Hernández-Alvarado, M., & Agüero-Servín, M. (2024). Revisión crítica de la literatura: la docencia universitaria en la post-pandemia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 8(14), 222-244. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081413

Salazar, A. (1991). Evaluación de impacto ambiental. Metodologías empresas públicas de Medellín. Memoria seminario internacional de impacto ambiental. Asociación Colombiana de Ingeniería Sanitaria y Ambiental (Acodal).

Saavedra S., Carabalí, D., González, L., & Marmolejo, L. (2018). Estudio comparado de los servicios ecosistémicos de los humedales Guarinó y Cauquita, en el Valle del Cauca (Colombia). Ambiente y Desarrollo, 22 (43).

UNESCO. (2002). Educación para un futuro sostenible: Una visión transdisciplinar para una ética de la sostenibilidad. UNESCO.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Revista Chapingo Serie Agricultura Tropical